Specyfikacja
Szkolny Program Profilaktyczny cz. I
Szkolny Program Profilaktyczny cz. II
Praca profilaktyczna w gimnazjum realizowana jest we wszystkich klasach z następującą specyfikacją:
Klasy I: integracja zespołu klasowego, wzajemne poznanie się uczniów, budowanie empatii i wzajemnego zaufania.
Zadania
|
Formy realizacji
|
- Integracja klasy, budowanie pozytywnych relacji między uczniami, nauczycielami i rodzicami.
|
- realizacja zajęć integracyjnych w klasach I;
- organizacja spotkań z rodzicami na początku I semestru (wrzesień);
- organizowanie imprez klasowych, szkolnych;
- godziny do dyspozycji wychowawcy;
|
- Rozwijanie umiejętności radzenia sobie w relacjach rówieśniczych .
|
- godziny do dyspozycji wychowawcy;
|
- Kształtowanie i wzmacnianie poczucia własnej wartości, budowanie wzajemnego zaufania i empatii.
|
- organizacja imprez klasowych , szkolnych;
- realizacja zajęć integracyjnych;
|
Klasy II: podejmowanie wzmożonych oddziaływań profilaktycznych ukierunkowanych na zdiagnozowanie obszary problemowe, a zwłaszcza profilaktykę kontaktów z używkami oraz profilaktykę zachowań agresywnych.
Zadania
|
Formy realizacji
|
- Dostarczenie uczniom rzetelnej wiedzy dotyczącej zagrożeń wypływających z zażywania środków psychoaktywnych oraz innych uzależnień.
|
- godziny do dyspozycji wychowawcy;
- realizacja programów profilaktycznych;
- udział w kampanii Październik – miesiąc wolny od uzależnień;
- spotkania ze specjalistami;
- realizacja zajęć dotyczących uzależnienia od internetu, komputera, telefonu;
|
- Kształtowanie postawy asertywnej miedzy innymi wobec środków uzależniających.
|
- realizacja programów profilaktycznych;
- realizacja zajęć dotyczących asertywności na godzinach do dyspozycji wychowawcy i zastępstw;
|
- Zapobieganie wszelkim objawom agresji, uczenie sposobów radzenia sobie z negatywnymi emocjami.
|
- podjęcie tematyki podczas godzin do dyspozycji wychowawcy;
- zajęcia socjoterapeutyczne;
|
- Rozwijanie u uczniów pracy w grupie, zespole klasowym i szkolnym.
|
- realizacja szkolnego projektu
- organizowanie imprez klasowych i szkolnych
|
Klasy III: przygotowanie młodzieży do odpowiedzialnego, dorosłego życia oraz podejmowania decyzji o wyborze kierunku kształcenia, jak również świadomości prawa i konsekwencji jego łamania.
Zadania
|
Formy realizacji
|
- Kształtowanie odpowiedzialności za siebie i innych oraz za podejmowane działania i zachowania.
|
- godziny do dyspozycji wychowawcy;
- programy profilaktyczne
- organizowanie imprez szkolnych;
- działalność w organizacjach szkolnych
|
- Szerzenie wśród młodzieży znajomości prawa i wyrabiania nawyku jego poszanowania
|
- lekcje tematyczne;
- spotkania ze specjalistami (policja, straż miejska, )
|
- Przygotowanie uczniów do dalszej drogi kształcenia
|
- zajęcia z preorientacji zawodowej;
- organizacja Giełdy Szkół Ponadgimnazjalnych;
|